• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
تاریخ نگری و تاریخ نگاری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 26 (1395)
شماره شماره 18
شماره شماره 17
دوره دوره 25 (1394)
دوره دوره 24 (1393)
دوره دوره 23 (1392)
دوره دوره 22 (1391)
دوره دوره 21 (1390)
دوره دوره 20 (1389)
دوره دوره 19 (1388)
شهابی, روح الله, احمدزاده, محمد امیر. (1395). بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی. تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 26(17), 91-116. doi: 10.22051/hph.2016.2453
روح الله شهابی; محمد امیر احمدزاده. "بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی". تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 26, 17, 1395, 91-116. doi: 10.22051/hph.2016.2453
شهابی, روح الله, احمدزاده, محمد امیر. (1395). 'بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی', تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 26(17), pp. 91-116. doi: 10.22051/hph.2016.2453
شهابی, روح الله, احمدزاده, محمد امیر. بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی. تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 1395; 26(17): 91-116. doi: 10.22051/hph.2016.2453

بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی

مقاله 5، دوره 26، شماره 17 - شماره پیاپی 102، پاییز و زمستان 1395، صفحه 91-116  XML اصل مقاله (546 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hph.2016.2453
نویسندگان
روح الله شهابی ؛ محمد امیر احمدزاده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
برای کاربرد یافته‌های روانشناختی در تحلیل‌های تاریخی یک زیربنای نظری قوی وجود دارد چرا که روان‌شناسی مطالعه رفتار انسان در حال و تاریخ مطالعه رفتار و تجربه انسان در گذشته است. به نظر می‌رسد برای این کاربرد دو دوره به هم مرتبط می‌توان قائل بود؛ در دوره نخست دیدگاه‌های رویکرد روان‌تحلیل‌گری فرویدی در تحلیل ویژگی‌های شخصیتی رهبران سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و تصمیم رهبران سیاسی در شکل‌گیری رویدادهای تاریخی را با چنین نگاهی تفسیر کردند. مشکلات رویکرد روان‌تحلیل‌گری باعث ظهور رویکرد دوم یعنی دیدگاه-های روان‌شناسی بین‌نسلی در تحلیل‌های تاریخی شده است به گونه‌ای که تغییر در روش‌های فرزندپروری به‌پیش‌برنده تغییرات اجتماعی دانسته شد و این اعتقاد بوجود آمد که نگرش‌ها و رفتارها با کودک و سیر تکاملیِ فرزندپروری، تاریخ را شکل می‌دهد. برای چنین ادعای تاریخی، شواهد نظری روان‌شناختی (دیدگاه ویگوتسکی) وجود دارد اما همچنان فقدان حمایت تجربی را می‌توان ضعف عمده این رویکرد دانست. در این مقاله این ادعاها با یک رویکرد انتقادی مرور خواهد شد و در پایان به منظور بهره‌مندی از دانش روان‌شناسی در تحلیل تاریخی توصیه‌هایی خواهد شد.
کلیدواژه‌ها
درآمدی بر چالش ها و راهکارهای بهره گیری از یافته های روان شناختی در تحلیل تاریخی
عنوان مقاله [English]
Utilizing of psychological findings in historical analysis; a critical review
نویسندگان [English]
mohammad amir ahmadzadeh؛
چکیده [English]
There is powerful foundation for utilizing psychology in historical analysis, because history is concerned with study of human behavior, experience and action in the past and psychology is concerned with study of human behavior and action in present situations. For this use, we can design two together periods. In the first, Freudian beliefs (psychoanalysis) were used to analyze of personality traits of historical leaders, but, methodological problems of psychoanalysis, lead to psycho genes perspective or psychohistory (often known with deMause). Based on this, changes in parenting and attitudes toward Childs are the causes of historical events. deMause divided history of parenting to 6 historical period and concluded parenting is the most causes of social and historical changes. To this claim, there are theoretical psychological evidences (Vygotsky theory), but still there isn’t empirical support for it. In this paper we critically review both periods and we will recommend some comment for utilizing of psychology in history analysis.
کلیدواژه‌ها [English]
psychology of history, psychohistory, psychobiography
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 863
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.