علیرضا ملایی توانی؛ جواد نوروزی
چکیده
چکیده کتابهای تاریخی یکی از مهمترین رسانههای فرهنگی است که نقشهای مهمی چون آگاهیبخشی، هویتسازی، شکلدهی به ذهنیت، باورها و عقاید افراد جامعه را از رهگذر بازنمایی و بازآفرینی گذشته بر عهده دارد. وقتی ...
بیشتر
چکیده کتابهای تاریخی یکی از مهمترین رسانههای فرهنگی است که نقشهای مهمی چون آگاهیبخشی، هویتسازی، شکلدهی به ذهنیت، باورها و عقاید افراد جامعه را از رهگذر بازنمایی و بازآفرینی گذشته بر عهده دارد. وقتی این کتاب، کتاب تاریخ معاصر باشد، اهمیت، حساسیت و اولویت آن دوچندان میشود. این کتابها را میتوان از منظرهای گوناگون ارزیابی کرد. یکی از اجزای اصلی چنین کتابهایی، طرح جلد و پوشش ظاهری آنهاست که درواقع بستهبندی و ویترین این آثار به شمار میرود و نخستین مواجهه مخاطب با این مجموعه های آموزشی از طریق جلد آن ها انجام میگیرد. مساله اصلی این مقاله، بررسی طرح جلد این آثار از زوایای مختلفی چون جذابیت ها و زیبایی های بصری، روانشناسی رنگ ها، ترکیب تصاویر و معانی آن و همچنین پیشینه طراحان جلد و طیف نویسندگان آن، متناسب با تحولات پس از انقلاب است. نگارندگان میکوشند در این مسیر از دانش نشانهشناسی و تحلیلهای تاریخی استفاده کنند. آنها سرانجام به این نتیجه میرسند که طرح جلد کتابهای درسی تاریخ دبیرستانها به شدت تحت تأثیر فضای سیاسی و ایدئولوژیک کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون قرار داشته است.