دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
اهمیت کاربرد الگوها و روش‌های تحلیل اسناد در پژوهش تاریخی
اهمیت کاربرد الگوها و روش‌های تحلیل اسناد در پژوهش تاریخی

محمد امیر احمدزاده

دوره 25، شماره 15 ، شهریور 1394، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22051/hph.2016.2405

چکیده
  یکی از مباحث مطرح در پژوهش­های تاریخیِ دوره معاصر، غفلت از منابع سندی و مراجعۀ اغلب محققان به منابع تألیفی است. حوزۀ مطالعات تاریخی، به­دلیل تنوع و تکثر منابع معرفتی (نوشتاری) از یک­سو و تغییر بینش ...  بیشتر
بازخوانی نامه‌های امیرکبیر برپایه‌ی هدف‌های سه‌گانه‌ی سیاست‌خارجی
بازخوانی نامه‌های امیرکبیر برپایه‌ی هدف‌های سه‌گانه‌ی سیاست‌خارجی

محسن خلیلی؛ فهیمه حسینی

دوره 23، شماره 12 ، آذر 1392، ، صفحه 39-75

https://doi.org/10.22051/hph.2014.884

چکیده
    اهداف سیاست‌ خارجی سه‌گانه‌اند: کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت. هدف مقاله‌ی حاضر‌، بررسی نامه‌های امیرکبیر از منظر هدف‌های سه‌گانه‌ی سیاست‌ خارجی است. در این مقاله، نگارندگان با بهره‌گیری ...  بیشتر
پیوندهای گفتمان‌های ملی‌گرایی و حقوق شهروندی در عصر قاجار
پیوندهای گفتمان‌های ملی‌گرایی و حقوق شهروندی در عصر قاجار

زهرا علیزاده بیرجندی

دوره 22، شماره 9 ، فروردین 1391، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22051/hph.2014.876

چکیده
  اندیشه‌ی ناسیونالیسم یا ملی‌گرایی و مفهوم حقوق شهروندی از مفاهیم و مبانی اندیشه‌ی تجدد به شمار می‌آیند.پیدایش این دو گفتمان در اروپا تحت تأثیر زمینه‌های ذهنی، تحولات سیاسی و اجتماعی و انقلاب‌های ...  بیشتر
جایگاه مسأله فرنگ در روایت مورخان دوران قاجار(بررسی برخی از گزارش‌های تاریخی)
جایگاه مسأله فرنگ در روایت مورخان دوران قاجار(بررسی برخی از گزارش‌های تاریخی)

محسن خلیلی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، ، صفحه 61-97

https://doi.org/10.22051/hph.2014.873

چکیده
  هم‌ سرنوشت بودن داستان و تاریخ، معمای غامضی نیست.زیرا اندکی دقت در مفهوم واژه تاریخ می‌تواند چاره‌ساز باشد.بی‌گمان این نکته پذیرفتنی است که جهان تشکیل شده از رویدادهای بسیار است.اما میان رویدادهای ...  بیشتر