دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
تحلیل و تبیین گفتمان خویشکاری در متون تاریخ‌نگاری و ادبی نیمۀ اول قرن هفتم هجری (مطالعۀ موردی؛ جهان‌گشای جوینی، بوستان و گلستان سعدی)
تحلیل و تبیین گفتمان خویشکاری در متون تاریخ‌نگاری و ادبی نیمۀ اول قرن هفتم هجری (مطالعۀ موردی؛ جهان‌گشای جوینی، بوستان و گلستان سعدی)

محمودرضا کوه‌کن؛ مسعود صفری

دوره 33، شماره 31 ، تیر 1402، ، صفحه 241-265

https://doi.org/10.22051/hph.2024.47143.1727

چکیده
  از ویژگی‌های نظام ملک‌داری ایرانی، باورمندی به نظم و سامان‌مندی امور اجتماع براساس قانون «اشه» و نظام «خویشکاری» است. این امر در همۀ ادوار تاریخ ایران الگوی کارآمدی برای سیاست‌ورزان و حکومتگران ...  بیشتر
بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامۀ فردوسی در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامۀ چنگیزی
بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامۀ فردوسی در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامۀ چنگیزی

محسن پرویش؛ ذکرالله محمدی

دوره 32، شماره 30 ، آبان 1401، ، صفحه 59-87

https://doi.org/10.22051/hph.2024.44563.1675

چکیده
  این مقاله بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامۀ فردوسی را در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامۀ چنگیزی تحلیل می‌کند. تفاوت‌ها و تمایزهای موجود در تصویرسازی قدرت این دو گروه در شاهنامۀ چنگیزی با استفاده ...  بیشتر
زمینه های اجتماعی و اهداف تاریخ نگاری رشیدالدین فضل الله
زمینه های اجتماعی و اهداف تاریخ نگاری رشیدالدین فضل الله

مهدی هوشمند نهند؛ ناصر صدقی

دوره 24، شماره 14 ، دی 1393، ، صفحه 101-116

https://doi.org/10.22051/hph.2016.2370

چکیده
   خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در زمانه‌ای می‌زیست که ایران عرصه ورود و استقرار قبایل مغول و ترک و ایجاد دگرگونی ها و گسست های گسترده در ساختار و نظم سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی بود. وی به‌عنوان ...  بیشتر
دارالحرب (با تأکید بر اروپا) از دیدگاه سیاحان مسلمان تا پیش از یورش مغولان
دارالحرب (با تأکید بر اروپا) از دیدگاه سیاحان مسلمان تا پیش از یورش مغولان

علیرضا کریمی

دوره 19، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22051/hph.2014.827

چکیده
  از نظر مسلمین، دارالحرب شامل سرزمین‌هایی بود که در ماورای مرزهای شناخته‌شده‌ی دنیای اسلام قرار داشت؛ اروپا و نقاطی از آسیا و آفریقا دارالحرب قرار می‌گرفتند.در این مقاله تلاش شده است که یادداشت‌ها ...  بیشتر