نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
2 گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی ذانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
محمدکاظممروی(متولد1133 ه. ق.) یکی از تاریخنگاران عصر افشاریه است که در کتاب عالمآرای نادری به بازگویی مهمترین ویژگیهای هویت دینی جامعه ایرانی اهتمام ورزیده است. این پژوهش میکوشد باشناخت دیدگاه محمدکاظم مروی درموضوع «خودی-دیگری» مذهبی، تاثیر هویت دینی و بازتاب آن را درمحتوا و روش تاریخنگاری عالمآراینادری بازجوید. ازاینرو، برای تحقّق این هدف،پرسشهای زیرمطرح است: مهم-ترین مؤلفههای «خودی- دیگری» مذهبی در تاریخنگاری عالمآرای نادری چیست؟ و مورخ در جهت بازشناسی، تشخیص و تعریف «خودی» مذهبی از «دیگری» مذهبی دوره مورد پژوهش، چگونه مواجههای داشته است؟ درپاسخ به این پرسشها،فرضیةزیرارائه شده است:
روند تکوین و تحول عناصر «خودی- دیگری» مذهبی در تاریخنگاری عالمآرای نادری، از رویدادهای داخلی و خارجی چندی تأثیر پذیر بوده است. به این معنی که با تکوین حکومت افشاری «خودی- دیگری» مذهبی متأثر از رویدادهای داخلی در چارچوب تضاد درون دینی و مذهبی با عثمانی سنی مذهب و همچنین نزاع قدرتها و قومیتهای معارض داخلی و رقابتهای سیاسی و ارضی معنا مییابد و با توجه به همسایگی حاکمیت اهلسنت ازبکان و عثمانی، «دیگری مذهبی» در این دوره بر بنیان تقابل مذهب اهلسنت «دیگری» و تشیع «خودی» با عثمانی و ازبکان بوده است. بنابراین، نوشتارپیشرودرصدداست تا بامعرفى، بررسى و مطالعهى«خودی- دیگری» مذهبی در تاریخنگاری عالمآرای نادری ازطریق درک مفهومى و روشمندگزارشهاى آن، به شناخت وجوه عمدهى حیات فکرى فرهنگى، سیاسى، اجتماعى و مذهبی این برهه دست یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religeons self and other in Historiography of Aalam Aaye Araye Naderi
نویسندگان [English]
- Zoleikha Amini 1
- Sayyd Abolfazl Razavi 2
1 PHD candidate, Department of History, Kharazmi University
2 Associated professor.departement of history.khawrazmi university
چکیده [English]
Mohamad kazem Marvi is an Afshar historian who has described major features of the religions identity of the iranion society in the Alam Araye Naderi book.This study attempts to understand the views of Mohammad Kazem Marvi on the issue of religeons "self- the other ", and explores its reflection in the content and methods of history-writing of Alam araye naderi which properly represents the religious policy of Nader. Hence, to achieve this goal, the following questions are examined.
What is the position of elation of religious "the self, the other" from the viewpoints of Marvi and how has he treated with the re-introducing the self-religious? What factors influenced this thinking that has evolved? What effect was observed in his opinion in his history writing method? In response to this the following hypothesis are assumed.
Considering the neighboring of Sunni governments; Uzbeks and Ottoman, the other religion in this period was formed based on the confliction of the other Sunni and the self Shia with Uzbeks and Ottoman.
Since the texts regarding the history writing in the era of Afsharid is considered in the domain of military and political history, reflection of the religious issues in that era is not so strong.
Thus, this research is intended by introducing and studying the self other religious in Alamaray e Naderi historiography writing, through the methodological and conceptual perception of its reports to, identifies the intellectual, cultural, political, and social life of that era.
کلیدواژهها [English]
- Historiograph " Alam Araye Naderi "
- Self- other"
- Nadershah"
- Religion"