نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه ایران‌شناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران

چکیده

تاریخ ذهنیات برآمده از تاریخ‌نگاری مکتب آنال و شاخه‌ای مهم از جریان تاریخ فرهنگی است، اما در آن چارچوب‌ها محدود نشد و شاخ و برگ فراوان یافت. امروزه تاریخ روحیات و تاریخ احساسات در حقیقت ثمره‌ی تاریخ ذهنیات هستند و هرکدام به تدریج سازوکاری مستقل می‌یابند. محور اصلی تاریخ ذهنیات که توسط فور و بلوخ دو تن از بنیانگذاران مکتب آنال آغاز شد، بررسی تأثیر فرهنگ بر سایر وجوه زندگی است. مفروض اصلی مورخان این رهیافت تاریخ‌نگارانه این است که کلان‌طرح‌های فرهنگی در کار هستند که بیشترین توافق بر سر آن بین اعضای یک جامعه وجود دارد و افراد در مرزهای آن دست به کنش فرهنگی می‌زنند. منتقدان ضمن ستایش رویکرد فراگیر این تاریخ که اقشار مختلف جامعه را بی‌هیچ تمایزی در برمی‌گیرد، اجبار و تحمیل نهفته در این مفروض را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند. بی‌تردید اما تاریخ ذهنیات با تمرکز بر نقش گاه ناپیدا و عمدتاً مغفول فرهنگ بر کنش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تصویری بدیع از گذشته در اختیار می‌دهد. این جستار با هدف آشنا کردن مورخان ایرانی با رویکردهای نوین تاریخ‌نگاری، به‌شیوه‌ای توصیفی و با اتکا به منابع دست اول مورخان تاریخ ذهنیات در پی به‌دست دادن تعاریفی از تاریخ ذهنیات، معرفی مورخان و آثار نامی این مکتب و نهایتاً طرح برخی نقدها به آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The history of mentalities as a theory and method in cultural historiography

نویسنده [English]

  • Behzad Karimi

Associate Professor Department of Iranology, Faculty of Humanities, Meybod University, Meybod, Iran

چکیده [English]

The history of mentalities emerged from the historiography of the Annal School and is an important branch of the trend of cultural history, but it was not limited in those frameworks and found several branches. Today, the history of emotions and the history of emotions are actually the fruit of the history of mentalities, and each gradually finds an independent mechanism. The main axis of the history of mentalities, which was started by Fevbre and Bloch, two of the founders of the Annal School, is to examine the influence of culture on other aspects of life. The main assumption of the historians of this historiographical approach is that there are cultural macro-plans on which there is the most agreement among the members of a society and people engage in cultural action within its boundaries. Critics, while praising the comprehensive approach of this history, which includes different strata of society without any distinction, have criticized the coercion and imposition hidden in this assumption. Undoubtedly, the history of mentalities, focusing on the sometimes invisible and mostly neglected role of culture on political, economic and social actions, provides a novel image of the past. This essay, in a descriptive way, seeks to obtain definitions of the history of mentalities, introduce the historians and famous works of this school, and propose some criticisms to it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural history
  • Annal School
  • history of mentalities
  • Lucien Fevbre
  • Mark Bloch