نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا
2 کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه الزهراء(س)
چکیده
تاریخ ازجمله عرصههایی است که بهدلیل جذابیت و شکل روایتگونه خود، ازطرف پرمخاطبترین وتأثیرگذارترین رسانه، یعنی سینما و تلویزیون، برای داستانپردازی و جذب مخاطب استفاده میشود. این گستردگی مخاطب، تعاملی دوسویه را میان تاریخ و رسانه، درجهت ارائه صحیح تاریخ به مردم ایجاد مینماید. شیوه این تعامل دارای اهمیت و برای کارشناس تاریخ مهم است که همراه با صداقت و وفاداری فیلمساز به متن تاریخ باشد.
دغدغه اصلی این پژوهش میزان وفاداری کارگردانان دو سریال درچشم باد و عمارت فرنگی (دو سریال دهه 80 شمسی) به متن تاریخ در بازنمایی شخصیتهای دوران رضاشاه، میباشد. این پژوهش با روشی تطبیقی – تحلیلی به بررسی و اعتبارسنجی این دو سریال پرداخته تا نشان دهد که اطلاعات تاریخی ارائه شده در این دو سریال در مورد شخصیتهای تاریخی از لحاظ چهرهپردازی، گفتار و کنش آنها در فضای تاریخی مورد نظر تا چه حد با منابع تاریخی انطباق دارد. یافته های پژوهش حاکی از این است که فیلمسازان در تصویرگری گوشههایی از تاریخ این دوره و بازنمایی شخصیتهای آن گاه به متن تاریخ وفادار بوده و گاه راه اغراق، زیادهگویی و یا کمگویی را پیمودهاند و شخصیتهای تاریخی را بهمنظور جذب مخاطب تنزل و یا تقدس بخشیدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Historical Validation of DAR CHASHM-E BAAD (In the Winds' Eye) and EMARAT-E FARANGI, Two Iranian TV Series (Reza Shah Era)
نویسندگان [English]
- Simin Fasihi 1
- Sara Paknezhad 2
1 Assistant Professor, Department of History, Alzahra University
2 MA in History of Iran, Alzahra University
چکیده [English]
The science of history due to its attraction and narrative nature has been taken into consideration by the most popular and influential media, the Movies and TV broadcast, with the purpose of making stories and attracting audiences. This vast in audiences has been created a mutual cooperation between the history and the media to render the true history to people. The way of happening on this cooperation is important and for the historian, honesty and loyalty of film makers to the true history, is necessary.
The most challenging issue of current research is the extent of loyalty of 1991s and 2001s film makers in representation the era of Reza Shah the same as the true history without any censorship.
The present study examined the comparative analysis to validate the two series to show that the historical information presented in these two series about historical figures in terms of behavior and actions in the desired historical setting is in compliance with historical source.
The finding suggest that filmmakers in illustration of the history in this period and the representation of its characters have been faithful. sometimes we are faced with exaggeration or reticence and in order to attract more audience some figures are glorified and some are devalued.
کلیدواژهها [English]
- Validation
- Reza Shah
- Historical Film
- Dar Chashm-e Bad
- Emarat-e Farangi