نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکترای تاریخ اسلام در دانشگاه شیراز
چکیده
کارکرد منابع تاریخی قرون متقدم اسلامی در تعینبخشی به تصور مسلمانان دورههای مختلف از سنت اسلامی و تعریف راست کیشی اسلامی موجبات اهمیت نقد تاریخی این متون میشود. مسئله مقاله حاضر بررسی این وضعیت در البدء و التاریخ بهعنوان نمونهای از این متون است که نهتنها مشمول این شکل از اهمیت قرار میگیرد بلکه متأثر از ساختار جدلی آن نقش و اهمیت ثانویهای نیز دارد؛چراکه با تحلیل و بازشناسی ساختار استدلالهای مطروحه در کتاب میتوان به تصویری از ماهیت و عملکرد عقل اسلامی مستعمل میان جریانهای کلامی حاضر در قرون نخستین اسلامی نیز دست یافت،درعینحال آشکارسازی ماهیت جدلی کاربرد گذشته در این متون را نیز ممکن میسازد.رویکرد نظری مقاله، پذیرش ایدهی تعین اجتماعی و فرهنگی معرفت است که به نظر میرسد راه پاسخ به مسئلهی مقاله را از طریق تفسیر عمیق معناکاوانه متن و نظام دلالتهای آن هموارتر میکند.بررسی معنایی که مقدسی در روایت خود از وقایع تاریخی درصدد تلقین آن به مخاطبان بود، بیش از آنکه بهقصد بازسازی واقعیتهای تاریخی باشد،نمایشگر بافتار فکری جامعه اسلامی است که زیست جهان مؤلف را پدید آورده است.بنیانهای این بافتار بدان شیوه که جوئل کرمر بیان میکند مبنای تفسیر این متن است.گسترش جهانوطنی، فردگرایی و دینگریزی، بهمثابهی جلوههای فرهنگی انسانگرایی اسلامی در قرن چهارم شرایط بافتار فکری است که بهعنوان مشکلهای، انگیزه مقدسی برای بازنمایی گذشته به شکل فرآوردهای جدلی گردید تا راه هدایت را با نقد آن مولفهها،در قالب بازگشت به اصول و حدود اسلام البته با محوریت مذهبی که وی به آن تعلق فرقهای داشت بازنمایی کند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Interpretation/ Narrative A: Tarikh-al wa' Bad-Al in Society Islamic of Context Intellectual the of .H.A Century Fourth t
نویسندگان [English]
- Zohair Siyamiyan Gorji 1
- Saeid Mousavi 2
1 Faculty Member in Department of History, Shahid Beheshti University
2 PHD Student of the History, Shiraz University
چکیده [English]
The function of the historical sources of the early centuries of Islam in determining the conception of Muslims of different periods of the Islamic tradition and the definition of Islamic orthodoxy makes the historical critique of these texts important. The present article examines this situation in Al-Bad' wa al-Tarikh as an example of these texts, which not only has this form of importance, but also, because of its controversial structure, it has a second role and importance, in that by analyzing and recognizing the structure of the arguments in the book we can find an image of the nature and function of the Islamic reason in work among the theological movements of the early Islamic centuries. The theoretical approach of the paper is to accept the idea of social and cultural determination of knowledge, which seems to pave the way for the answer to the problem of this paper through a profound interpretation of the meaning of the text and the system of its implications. The meaning that Maḳdisī in his narrative of historical events intended to convey to the audience, far from being a reconstruction of the historical reality, is a reflection of the intellectual context of the Islamic society that shaped the lifeworld of the author. The foundations of this context, in the way that Joel Kremer expresses it, are the basis for examining his narrative/interpretation in this text. The development of cosmopolitanism, individualism, and secularism as the cultural manifestations of Islamic humanism in the fourth century are the contextual conditions that, as a problem, were Maḳdisī's motive for representing the past in the form of polemic products, in order to guide the path with the critique of those components, in the form of returning to the principles of Islam, of course, based on the interpretation to which he had an ideological affiliation.
کلیدواژهها [English]
- Maḳdisī's Al-Bad' wa al-Tarikh
- Islamic Theological Disputes
- Islamic Orthodoxy
- Historical Criticism
- Historical Context of Islamic Society