نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تاریخ، دانشکدۀ علوم‌اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه تاریخ دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

چکیده

این مقاله بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامۀ فردوسی را در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامۀ چنگیزی تحلیل می‌کند. تفاوت‌ها و تمایزهای موجود در تصویرسازی قدرت این دو گروه در شاهنامۀ چنگیزی با استفاده از روش‌های تحلیلی و مقایسه‌ای، بیان می‌شود. در این روش، ابتدا توصیفات مربوط به ظاهر و خصوصیات مغولان و ایرانیان در شاهنامه مطرح و سپس، تفاوت‌ها در رفتار، اقدامات و نحوۀ برخورد با قدرت بین این دو گروه تحلیل و مقایسه می‌شود. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد که شاهنامۀ چنگیزی در تصویرسازی قدرت بین مغولان و ایرانیان، تفاوت‌های شایان توجهی را نشان می‌دهد. مغولان به‌عنوان یک قدرت فتح‌گر و جنگ‌طلب تصویرسازی می‌شوند، درحالی‌که ایرانیان به‌عنوان یک قدرت محافظه‌کار و متعارف نشان داده شده‌اند. همچنین، زیرساخت‌های فرهنگی نقش مهمی در تصویرسازی قدرت این دو گروه دارند و تفاوت‌های فرهنگی بین آن‌ها در تصویرسازی قدرت مشخص می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reflection of the epic concepts of Ferdowsi's Shahnameh in the portrayal of the power of the Mongols and Iranians in the Changizi's Shahnameh

نویسندگان [English]

  • Mohsen Parvish 1
  • Zekrollah Mohammadi 2

1 . Assistant Professor, Department of History, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran

2 Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature, AlZahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article analyzes how the epic concepts of the Shahnameh of Ferdowsi are reflected in the depiction of the power of the Mongols and the Iranians in the Shahnameh of Changizi.The differences and distinctions in the portrayal of the power of these two groups in the Shahnameh of Changizi are presented using analytical and comparative methods. In this method, the descriptions of  the appearance and characteristics of the Mongols and Iranians in the Shahnameh are first discussed and then the differences in the behavior, actions, and use of power between these two groups are analyzed and compared. The results of this analysis show that the Shahnameh of Changizi presents portrays significant differences in the power dynamics between the Mongols and the Iranians. The Mongols are portrayed as a conquering and warlike power, while the Iranians are portrayed as a conservative and traditional power. Furthermore, cultural foundations play an important role in the portrayal of power between these two groups and emphasize the cultural differences in their power dynamics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Changizi's Shahnameh
  • Mongols
  • Iranians
  • Portrayal of power
  • Cultural infrastructure
اللهیاری، فریدون (1382) بازنمایی مفهوم ایران در جامع التواریخ رشیدالدین فضل‌الله همدانی، مطالعات ملی، 4(1)، 68- 47.
بارتولد، واسیلی ولادیمیروویچ (1366) ترکستان‌نامه: ترکستان در عهد هجوم مغول، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: آگاه.
تاجیک، محمدرضا (1384) «انسان مدرن و معنای هویت»، مطالعات ملی، 6(21)، تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی.
تاریخ سرى مغولان ‏(1387) ترجمۀ شیرین بیانى‏، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران‏.
تربیت، محمدعلی (بی‌تا)، دانشمندان آذربایجان، تبریز: بنیاد کتاب‌فروشی تبریز.
حسن‌زاده، اسماعیل (1382) هویت ایرانی در تاریخ‌نگاری بیهقی و جوینی، مطالعات ملی، (15)،100- 69.
جوینی، عطاملک (1388) تاریخ جهان‌گشا، به‌تصحیح دکتر حبیب‌‌الله عباسی و ایرج مهرکی، تهران: زوار.
خواندمیر، غیاث‌الدین‌بن‌همام‌الدین (1380) تاریخ حبیب السیر، 4جلد، تهران: خیام.
رستگار فسایی، منصور (1383) پیکرگردانی ‌در اساطیر، تهران،‌ پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
رضوی، ابوالفضل؛ جودکی، محمدعلی (1393) «انگاره‌های هویت ایرانی در بینش تاریخ‌نگارانۀ بناکتی»، تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری، 24(13)، 80- 55.
سیفى هروى، سیف‌بن‌محمد (1381) ‏پیراستۀ تاریخ‌نامۀ هرات، به‌تصحیح محمدآصف فکرت‏، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
شمسی، شیما؛ شاطری، میترا (1400) «گفتمان مشروعیت حکومت در تاریخ‌نگاری عصر ایلخانی براساس سه نسخۀ شهنامۀ چنگیزی، شهنشاه‌نامه و جامع ‌التواریخ»، متن‌شناسی ادب فارسی، 13(1)، 78-55.
عباسی، عباس؛ راشکی علی‌‌آباد، جواد (1389)، «عنایت به شاهنامۀ فردوسی و شاهنامه‌سرایی در عصر فرمانروایی مغولان بر ایران: بررسی موردی دو شاهنامۀ خطی در تاریخ مغول»، جستارهای ادبی، 43(2)، 44- 19.
فرکلاف، نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمۀ فاطمۀ شایستۀ پیران و دیگران، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فضلی‌‌نژاد، احمد (1392) «بازنمایی سیمای کیانیان در تاریخ‌نگاری و حماسه‌سرایی دورۀ ایلخانان»، تاریخ‌‌نگری و تاریخ‌‌نگاری، 23(12)، 179- 149.
کاشانی، شمس‌الدین، شهنامۀ چنگیزی، نسخۀ خطی، مجلس شورای اسلامی، شمارۀ نسخه 14965.
___________(1399) شهنامۀچنگیزی، به‌تصحیح وحید قنبری ننیز، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار.
گوهری، مهشید؛ عباسی، جواد؛ مهدوی، محمدجواد (۱۳۹۲). «ارزیابی جایگاه مغولان و ایرانیان در شهنشاه‌نامۀ احمد تبریزی (براساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و بررسی فنون زبانی و بلاغی)»، جستارهای ادبی، (180)، 57-84.
مدبری، محمود؛ صرفی، محمدرضا؛ بصیری، محمدصادق؛ قنبری‌ننیز، وحید (۱۳۹۵). «تحقیقی در احوال شمس کاشی و شهنامۀ چنگیزی»، کهن‌نامۀ ادب پارسی، (۱۹)، ۱۱۱- 19
مرتضوی، منوچهر (1341) تحقیق دربارۀ دورۀ ایلخانان ایران، کتابفروشی تهران.
مستوفى، حمد‌الله (1364) ‏تاریخ گزیده‏، به‌تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: امیرکبیر .
معینی علمداری، جهانگیر (1383) ایران: هویت، ملیت، قومیت، به‌کوشش حمید احمدی، تهران: مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم‌انسانی.
نسوى، شهاب‌الدین محمد (1384)‏ سیرت جلال‌الدین منکبرنى‏، به‌تصحیح مجتبى مینوى‏، تهران: علمى و فرهنگى‏.
وصاف، عبدالله‌بن‌فضل‌الله (1338) تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار، به‌اهتمام حاجی، محمدمهدی اصفهانی، تهران: رشدیه.
همدانی، رشیدالدین فضل‌الله (1373) جامع التواریخ، به‌کوشش بهمن کریمی، تهران: اقبال.
 
Foucault, M. (1975). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage Books
Foucault, Mich (1980).power/knowledge, selected Interviews and other writing (1972-1977), Ed colin Gordon, New York: pantheon
Hall, S. (1992). The Question of Cultural Identity. In S. Hall, D. Held, & T. McGrew (Eds.), Modernity and Its Futures. Cambridge: Polity Press.
Melville.C. (2016). The Mongols' Middle East: Continuity and transformation in Ilkhanid Iran. Brill.
 
Abbasi, Javad, Rashki Ali-Abad, (2010), "Favour of Ferdowsi's Shāhnāmeh and the Shāhnāmeh-Composition during the Mongol Rule of Iran", Literary Surveys, No. 2, year 43
Allahyari, Fereidun (2012) Restoration of the Concept of Iran in Hamedani's Jame'utavarikh, National Studies Quarterly, Q4, Vol. 1, pp. 47-68.
Bartold, Vasily Vladimirovich (1987) Turkestan down to the Mongol invasion, translated by Karim Keshavarz, Tehran, Āgah.
Fairclough, Norman (2000) Critical discourse analysis, translation of Fatima Shayesteh Piran and Others, Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Fazli-Nejad, Ahmad, (2012), "A Study of the Representation of Kiyanid Aspect in the Historiography and Epic Poetry of Ilkhanid Era", Historical perspective and Historiography, twenty-third year, number 12, autumn and winter, pp. 179-149 .  
Gohari, Mahshid; Abbasi, Javad; Mahdavi, Mohammad Javad (2012). " Examining the Status of Mongols and Persians in Ahmad Tabrizi’s Shahanshāhnāma ", Literary Surveys, No. 180, 57-84.
Hamdanī, Rašīd ul-Dīn Fażlullah (2000), ǰamī‘ ul-Tawarīḵ, by Bahman Karimi, Tehran, Eqbal Publications.
Hassanzadeh, Ismail (2003) Iranian Identity in Historiography of Beihaqi and joveini, National Studies Quarterly, Vol. 15, pp. 100-69.
History of the Mughal series (2008), translated by Shirin Bayani, Tehran, University of Tehran Publishing and Printing Institute.
ǰoweīnī, ‘Aṭṭamalek (2008), Tārīḵ-e ǰahāngošā, edited by Dr. Habibullah Abbasi and Iraj Mehraki, Tehran, Zavār.
ḵāndmīr, Ḡīiyāṯ al-Dīn b. Hamām ul-Dīn (2001), Tarikh Habib al-Sir, 4 volumes, Tehran, Khayyam.
Kashani, Shamsuddin, šahnāmeh Čangīzī. Manuscript, Islamic Council, No. 14965.
Kashani, Shamsuddin. šahnāmeh Čangīzī (2020) edited by Vahid Qanbari, Tehran: Dr. Mahmoud Afshar Publications.
Madbari, Mahmoud; Sarafi, Mohammad Reza; Basiri, Mohammad Sadiq; Ghanbari, Vahid (2015). "Research on the condition of Shams Kashi and Shahnameh of Genghis", Kohan Nameh Adab Parsi, No. 19, 91-111.
Moini Alamdari, Jahangir (2004), Iran: Identity, Nationality, Ethnicity, by Hamid Ahmadi, Tehran, Research and Development Institute of Human Sciences.
Mortazavi, Manouchehr (1962), research on the Ilkhanate period of Iran, Tehran bookstore.
Mostūfi, Ḥamdullah (1985) Tārīḵ-e Gozīdeh, edited by Abdul Hossein Navaei, Tehran, Amīr Kabīr.
Nasawī, šahāb ul-Dīn Moḥammad (2005), Sīrat-e ǰalal al-Dīn Mīnkobīrnī, edited by Mojtaba Minavi, Tehran, Scientific and Cultural Publications.
Rastigar Fasaei, Mansour (2013) "Metamorphosis in myths", Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies
Razavi, Abolfazl and Jodaki, Mohammad Ali (2013) " IDEAS OF IRANIAN IDENTITY IN BANAKATI’S HISTORIOGRAPHY THOUGHT", Historiography and Historiography Quarterly, Year 24, Number 13, Series 98, Spring and Summer, pp. 55- 80
Seīfī Heravī, Seīf b. Moḥammad (2002), Pīrāsteh, Tārīḵnāmeh Harāt, edited by Mohammad Asef Fekrat, Tehran, Dr. Mahmoud Afshar Endowment Foundation.
Shamsi, Shima, Mitra Shatri (2021)
Tajik, Mohammad Reza (2004) Modern man and the enigma of identity, National Studies Quarterly, 6th year, No. 21, Tehran, Institute of National Studies.
Tarbiat, Mohammad Ali (n.d), Scholars of Azerbaijan, Tabriz, Tabriz Bookstore Foundation.
The Discourse of Legitimacy Reign in Ilkhanid Period HistoriographyAccording to the Versions of Chengizid Shā hnā meh, Shahanshā hnā meh, and Jami al-Tawarikh, Textology of Persian Literature, Volume 13, Number 1 - Serial Number 49, pp. 55-78.
Waṣāf, Abdullah b. Fażlullah (1959), Taǰzīyat ul-Amṣār Al-Masr wa Tazǰīyyat ul-A‘ṣār, by the efforts of Haji, Mohammad Mahdi Esfahani, Tehran, Rošdīyeh.
 
Foucault, M. (1975). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage Books
Foucault, Mich (1980).power/knowledge, selected Interviews and other writing (1972-1977), Ed colin Gordon, New York: pantheon
Hall, S. (1992). The Question of Cultural Identity. In S. Hall, D. Held, & T. McGrew (Eds.), Modernity and Its Futures. Cambridge: Polity Press.
Melville.C. (2016). The Mongols' Middle East: Continuity and transformation in Ilkhanid Iran. Brill.