دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
علمی- پژوهشی
نگاهی به تاریخ نگری آیت الله سید محمدباقر صدر؛ واکاوی کاربرد روش استقراء در کشف سنت‌های الهی تاریخ
نگاهی به تاریخ نگری آیت الله سید محمدباقر صدر؛ واکاوی کاربرد روش استقراء در کشف سنت‌های الهی تاریخ

زهرا الهویی نظری؛ الهام ربیعی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.48058.1750

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی دیدگاه آیت‌الله صدر به تاریخ از دو حیث روشی و جوهری پرداخته است. شهید صدر در کتاب«اقتصادنا» روش‌های آزمایشگاهی استقراء در علوم طبیعی را برای پژوهش تاریخی، غیر قابل اعمال میداند؛ ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
شیوۀ تاریخ‌نگاری محمد بن محمد الیمانی: در گفتمان تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان
شیوۀ تاریخ‌نگاری محمد بن محمد الیمانی: در گفتمان تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان

علی بابائی سیاب

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.47749.1741

چکیده
  محمد بن محمد الیمانی از مؤلفان دربار العزیز بالله پنجمین خلیفۀ فاطمی است. رسالۀ کوتاه سیره الحاجب تنها متن بر جای مانده از اوست که دارای محتوایی تاریخ‌نگارانه است. این رساله به دستور خلیفۀ وقت و به شیوۀ ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
رویکرد اساطیری نقوش حیوانی در فرش‌های کاشان و شاهنامه طهماسبی دوره صفوی ( سده 10 یا 11 ه. ق./ قرن 16 یا 17 م.) طبق دیدگاه مشروعیت سیاسی: بازنمایی جهان طبیعی
رویکرد اساطیری نقوش حیوانی در فرش‌های کاشان و شاهنامه طهماسبی دوره صفوی ( سده 10 یا 11 ه. ق./ قرن 16 یا 17 م.) طبق دیدگاه مشروعیت سیاسی: بازنمایی جهان طبیعی

الهه پنجه باشی؛ نگار نجیبی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.47794.1742

چکیده
  بیشترین نمود ظهور نقوش حیوانی در تاریخ هنر خاور باستان تا دوره پُر شکوه هنر صفوی در آثار تجسمی و صنایع‌دستی بوده است. گستردگی و شباهت نقوش حیوانی در فرش‌های کاشان و شاهنامه طهماسبی دوره صفوی مسئله‌ای ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
پیوند رویکرد تاریخی و الهیاتی در تاریخنگاری انقلاب اسلامی؛ موردِ نگارش‌های دانشگاهی
پیوند رویکرد تاریخی و الهیاتی در تاریخنگاری انقلاب اسلامی؛ موردِ نگارش‌های دانشگاهی

حسن حضرتی؛ مینا آونج

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2024.48461.1755

چکیده
  در حوزۀ مطالعات انقلاب اسلامی نمونه‌های زیادی به چشم می‌خورد که نویسندگان در تحلیل حوادث و پدیده‌های انسانی از رویکردی الهیاتی بهره برده و تلاش کرده‌اند بر تن انقلاب اسلامی لباسی تقدس‌گونه بپوشانند. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
نسبت سیره‌نگاری انتقادی پیامبر اکرم (ص) و ایدئولوژی اسلام سیاسی در شبه‌قاره هند (مطالعه‌ی موردی:آراء ابوالاعلی مودودی)
نسبت سیره‌نگاری انتقادی پیامبر اکرم (ص) و ایدئولوژی اسلام سیاسی در شبه‌قاره هند (مطالعه‌ی موردی:آراء ابوالاعلی مودودی)

یوسف حیدرنژاد

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.48353.1753

چکیده
  در آغاز قرن بیستم میلادی جامعه علمایی شبه‌قاره‌ی هند شاهد شکل‌گیری گونه‌ای نوین از سیره‌نگاری پیامبر اکرم (ص) بود. از آغاز ورود اسلام تا قرن بیستم میلادی سیره‌نگاری‌های انجام شده در شبه‌قاره هند ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
انگارة شاهنشاهی آسیایی هخامنشی به روایت محاورة لوسیس اثر افلاطون
انگارة شاهنشاهی آسیایی هخامنشی به روایت محاورة لوسیس اثر افلاطون

فرزاد رفیعی فر؛ اسماعیل سنگاری؛ سیدمسعود سیدبنکدار

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.48003.1746

چکیده
  محاورة سقراطی لوسیس از جملة نخستین آثار افلاطون محسوب می‌شود و در متن آن دو اشارة گذرا به شاهنشاهی هخامنشی و مسائل مرتبط با آن قابل مشاهده است. در این محاوره که محتوای اصلی آن در باب دوستی و ماهیت آن است، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل محتوا و نقد مسائل محوری کتاب جدید تاریخ سال اول دبیرستان‌های ترکیه
تحلیل محتوا و نقد مسائل محوری کتاب جدید تاریخ سال اول دبیرستان‌های ترکیه

علیرضا سلیمان زاده

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2024.47943.1744

چکیده
  کتاب تاریخ سال نهم مدارس ترکیه کتابی ایده محور است که در اینجا سعی خواهد شد انگیزه‌های علمی مؤلف آن به‌صورت عینی و مسئله محور تبیین گردد. روش مورداستفاده در این مقاله، تحلیل‌ محتواست که معمولاً ازآن‌جهت ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
نقد سلبی و نقد ایجابی در تاریخ‌نگاری باستانی پاریزی
نقد سلبی و نقد ایجابی در تاریخ‌نگاری باستانی پاریزی

رضا شاه ملکی؛ کوروش فتحی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.48147.1751

چکیده
  محمدابراهیم باستانی پاریزی (1391-1304) بدون اینکه هرگز مدعی روشمندی در تاریخ‌نگاری فردگرایانه خویش باشد، در تمامی آثارش بارها در راستای ابهام‌زدایی از متون تاریخی، دست‌به‌نقد و اجتهاد سلبی و نقد و اجتهاد ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
شکل گیری گفتمان انتقادی چند همسری در جراید ایران اواخر دوره قاجار
شکل گیری گفتمان انتقادی چند همسری در جراید ایران اواخر دوره قاجار

عباس قدیمی قیداری؛ ندا سنبلی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.49841.1779

چکیده
  چکیده:اواخر دورۀ قاجار و به طور مشخص در دورۀ مشروطه، تحت تأثیر فضای باز سیاسی و اجتماعی، مسائل جدیدی در ربط با زنان مطرح گردید که قبل از آن هیچ سابقه ای نداشت. از جمله این مسائل، مسئله چندهمسری بود که در ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تاریخ ذهنیات به‌منزله‌ی نظریه و روش در تاریخ‌نگاری فرهنگی
تاریخ ذهنیات به‌منزله‌ی نظریه و روش در تاریخ‌نگاری فرهنگی

بهزاد کریمی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.47973.1745

چکیده
  تاریخ ذهنیات برآمده از تاریخ‌نگاری مکتب آنال و شاخه‌ای مهم از جریان تاریخ فرهنگی است، اما در آن چارچوب‌ها محدود نشد و شاخ و برگ فراوان یافت. امروزه تاریخ روحیات و تاریخ احساسات در حقیقت ثمره‌ی تاریخ ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحول تصویر مغول‌ها در تاریخ‌نگاری عثمانی: از دشمنان ویرانگر تا مشروعیت‌بخشان سیاسی
تحول تصویر مغول‌ها در تاریخ‌نگاری عثمانی: از دشمنان ویرانگر تا مشروعیت‌بخشان سیاسی

نسرین محمدی؛ آسیه حسینی

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.48390.1754

چکیده
  مغول‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ، نقش قابل‌توجهی در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاورمیانه و آسیای صغیر ایفا کرده‌اند. این مقاله به بررسی و ارزیابی چگونگی تصویرسازی و تحلیل ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
واکاوی نگرش انسان شناسی دینی در متون تاریخی ثقفی کوفی و قزوینی رازی
واکاوی نگرش انسان شناسی دینی در متون تاریخی ثقفی کوفی و قزوینی رازی

طاهره نظری ایلخانی آبادی؛ مجتبی گراوند؛ داریوش نظری

دوره 33، شماره 32 ، دی 1402

https://doi.org/10.22051/hph.2025.49637.1773

چکیده
  انسان‌شناسی دینی به‌منزله‌ی رویکردی میان‌رشته‌ای، جایگاه انسان را در نسبت با آموزه‌های الهی بررسی می‌کند. این مفهوم در سنت امامیه، به‌ویژه از منظر انگاره‌ی «انسان کامل» و پیوند آن با نظام ...  بیشتر