دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
تخیّل پیشبینی و معرفت تاریخی: کالینگوود و ایده تاریخ
تخیّل پیشبینی و معرفت تاریخی: کالینگوود و ایده تاریخ

سمیرا الیاسی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22051/hph.2014.812

چکیده
  هدف از این پژوهش، تحلیل نظریه آر.جی. کالینگوود درباره تاریخ برای نشان دادن ابهام‌هایی اساسی در آن است. ابهام‌هایی که به باور نگارنده، دال بر وجود تعارضی ناگزیر میان دو اصل بنیادین معرفت‌شناسی کالینگوود ...  بیشتر
روش‌شناسی ابن خلدون در مطالعات تاریخی
روش‌شناسی ابن خلدون در مطالعات تاریخی

ناصر صدقی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 19-42

https://doi.org/10.22051/hph.2014.818

چکیده
  روش ابن خلدون در مطالعات تاریخی در اصل بر پایه نقد و ارزیابی روش‌های تاریخ‌نگاری اسلامی شکل گرفته است. او بعد از نقد همه‌جانبه و به خدمت گرفتن برخی سنّت‌های فکری نهفته در تاریخ‌نگاری اسلامی، روش ابداعی ...  بیشتر
از تاریخ مردان نخبه تا تاریخ زنان فراموش شده:علل تأخیر در پیدایش تاریخ‌نگاری زنان
از تاریخ مردان نخبه تا تاریخ زنان فراموش شده:علل تأخیر در پیدایش تاریخ‌نگاری زنان

سیمین فصیحی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 43-67

https://doi.org/10.22051/hph.2014.813

چکیده
  این مقاله درصدد است تا ضمن فراهم آوردن خطوط اصلی شعبه نسبتاً تازه‌یاب تاریخ‌نگاری زنان و قراردادن آن در سیر کلّی تاریخ‌نگاری مدرن، به این پرسش پاسخ‌ گوید که چرا، علیرغم گذشت دو قرن از پیدایش تاریخ‌نگاری ...  بیشتر
جایگاه و اهمیت تاریخ‌نویسی خاوری در تاریخ‌نویسی صدر قاجار
جایگاه و اهمیت تاریخ‌نویسی خاوری در تاریخ‌نویسی صدر قاجار

عباس قدیمی قیداری

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 69-91

https://doi.org/10.22051/hph.2014.814

چکیده
  در فاصله تأسیس دولت قاجار تا پایان سلطنت فتحعلی شاه (صدر قاجار) وقایع‌نگاران و مورّخان زیادی ظهور کرد. آن‌ها تاریخ‌هایی با ارزش‌های متفاوت نوشتند و تاریخ‌نویسی در این دوره را از حیث کمّی و در پاره‌ای ...  بیشتر
تاریخ و مشکلات آموزشی – پژوهشی پیشِ رو (راهبردهای توسه کیفی)
تاریخ و مشکلات آموزشی – پژوهشی پیشِ رو (راهبردهای توسه کیفی)

مسعود مرادی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 93-123

https://doi.org/10.22051/hph.2014.817

چکیده
  تاریخ یکی از رشته‌های مهم آموزشی در علوم انسانی و علم پایه در علوم اجتماعی است که در بیشتر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. شیوه‌های سنّتی آموزش به تاریخ سیاسی پرداخته و از جنبه‌های مختلف حیات اجتماعی ...  بیشتر
تأملی بر درستی و دقت آمار و ارقام موجود در منابع تاریخ اسلام
تأملی بر درستی و دقت آمار و ارقام موجود در منابع تاریخ اسلام

محسن معصومی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 125-143

https://doi.org/10.22051/hph.2014.815

چکیده
  یکی از نکات چشمگیر در منابع تاریخ اسلام، آمار و ارقام فراوان در زمینه‌های گوناگون است. این آمار موضوعات زیادی، مانند شمارگان سپاهیان، تلفات انسانی و مالی جنگ‌ها و درگیری‌ها، خسارت‌های ناشی از حوادث ...  بیشتر
مطهری و مفاهیم تاریخی در قلمرو فلسفه علم تاریخ
مطهری و مفاهیم تاریخی در قلمرو فلسفه علم تاریخ

علیرضا ملائی توانی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1388، صفحه 145-170

https://doi.org/10.22051/hph.2014.816

چکیده
  پرداختن به فلسفه تاریخ و نیز برانگیختن صاحبان علم و خرد به تفکر درباره تاریخ، از دغدغه‌های استاد مطهری بود. وی در حوزه مسائل معرفت‌شناسی تاریخی مباحث گسترده‌ای دارد و درباره فلسفه علم تاریخ و به ویژه ...  بیشتر