دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
بازیابی مفهوم ایران زمین در آثار و آراء حمدالله مستوفی قزوینی
بازیابی مفهوم ایران زمین در آثار و آراء حمدالله مستوفی قزوینی

سید هاشم آقاجری؛ احمد فضلی‏ نژاد

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 1-27

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.869

چکیده
  حاکمیت ایلخانان مغول بر ایران که در پی فتح بغداد و سقوط خلافت پانصد ساله‌ی عباسی صورت گرفت، پیامدهای مهمی در عرصه‌ی فرهنگ و سیاست ایرانیان بر جای نهاد که مهم‌ترین آن بازیابی هویّت ایرانی و خودآگاهی ...  بیشتر
بازتاب مفهوم ایران و اندیشه ایرانی در آثار
بازتاب مفهوم ایران و اندیشه ایرانی در آثار

فریدون الهیاری

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 27-59

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.870

چکیده
  تهاجم ویرانگر مغول و فروپاشی خلافت بغداد با وجود پیامدهای گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تاریخ ایران دوران اسلامی از منظر بررسی فرایند بازسازی هویت و موجودیت سیاسی ایرانی از جایگاه ویژه‌ای ...  بیشتر
جایگاه مسأله فرنگ در روایت مورخان دوران قاجار(بررسی برخی از گزارش‌های تاریخی)
جایگاه مسأله فرنگ در روایت مورخان دوران قاجار(بررسی برخی از گزارش‌های تاریخی)

محسن خلیلی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 61-97

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.873

چکیده
  هم‌ سرنوشت بودن داستان و تاریخ، معمای غامضی نیست.زیرا اندکی دقت در مفهوم واژه تاریخ می‌تواند چاره‌ساز باشد.بی‌گمان این نکته پذیرفتنی است که جهان تشکیل شده از رویدادهای بسیار است.اما میان رویدادهای ...  بیشتر
مبانی علم تاریخ در تفکر و صاف
مبانی علم تاریخ در تفکر و صاف

مهدی فرهانی منفرد؛ محبوبه شرفی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 99-122

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.871

چکیده
  کتاب تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار، مشهور به تاریخ وصاف، تألیف عبدالله شیرازی، مقلب به وصاف الحضره، یکی از مهم‌ترین متون تاریخنگاری ایرانی است.این اثر، افزون بر اخبار تاریخی، دیدگاه‌های مؤلف درباره‌ی ...  بیشتر
دانشگاه :از تاریخ تا فلسفه در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی آن
دانشگاه :از تاریخ تا فلسفه در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی آن

حسن مصباحیان

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 123-157

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.874

چکیده
  این مقاله تلاش کرده است تا با ارجاع به تاریخ دانشگاه در تمدن غرب و نیز اندیشه‌های فیلسوف فرانسوی، ژاک دریدا، دانشگاه به مثابه یک نهاد، آنگونه که در تاریخ ظهور کرده است، را در مقابل ایده دانشگاه، آنگونه ...  بیشتر
تاریخ‌نگاری یک مهاجر ایرانی در سرزمین هند؛ بررسی تاریخ نگاری
تاریخ‌نگاری یک مهاجر ایرانی در سرزمین هند؛ بررسی تاریخ نگاری

جمشید نوروزی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 157-182

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.875

چکیده
  یکی از جنبه‌های تاریخ‌نگاری شبه قاره هند، مساعدت فارسی‌زبانان به اعتلاء و رشد این علم است.بخشی از این مهم، به وسیله ایرانیانی انجام گرفته که به دلایل مختلف به هند مهاجرت کردند.یکی از مهاجران ایرانی ...  بیشتر
نمودهای ناسیونالیسم در کتاب‌های درسی تاریخ دوره‌ی پهلوی اول
نمودهای ناسیونالیسم در کتاب‌های درسی تاریخ دوره‌ی پهلوی اول

غلامرضا وطن دوست؛ سیمین فصیحی؛ زهرا حامدی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، صفحه 181-205

http://dx.doi.org/10.22051/hph.2014.872

چکیده
  بی‌تردید، نظام آموزشی، یکی از مهم‌ترین پایه‌های هر جامعه به شمار می‌آید، که ضمن اثرگذاری بر دیگر نظام‌های اجتماعی، از آن‌ها نیز تأثیر می‌پذیرد.دولت پهلوی اول با هدف مدرن‌سازی کشور، از جمله این عرصه ...  بیشتر