دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
تعداد مقالات: 6
دوسوگرایی جامعهشناختی در دوران ناصرالدین شاه قاجار از منظر سفرنامهی «ایران و قیضهی ایران» لرد کرزن با رویکرد شرقشناسی
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 1-35
چکیده
«خود» و «دیگری» یک مفهوم دائمی است که همواره «خود» برای درک پیرامون با ایجاد یک «دیگری» سعی دارد که «هستی» را معنی کند؛ با چنین منظری در این مقاله میکوشیم به ناسازگاری انتظارات ... بیشتردیباچهنویسی متون تاریخی افشاریه؛ تداوم و تحول در یک سنت تاریخی
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 37-61
چکیده
دیباچهنویسی سنتی دیرپا و با ثبات در سیر تاریخنگاری ایران از قرن چهارم هجری به بعد است که تا زمان حال تداوم یافته است.این وجه از تاریخنویسی، از بدو پیدایش تا شکلگیری تاریخنویسی جدید در ایران (در ... بیشتردرآمدی بر موانع و دشواریهای تاریخنویسی ایران با تأکید بر عصر قاجار
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 63-85
چکیده
معرفت تاریخی و تاریخنویسی از همان دورهی تکوین تاریخنویسی در ایران با موانع و سختیهایی روبهرو شد.برخی از این موانع و دشواریها با جایگاه علم تاریخ در میان علوم و طبقهبندی میان آنها و سیطرهی ... بیشترنگرشی تحلیلی بر دادههای آماری و عددی در منابع تاریخنگاری دورهی صفویه
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 87-110
چکیده
بیشتر منابع تاریخی در لابهلای مطالب خود وجهی از اعداد و ارقام را مورد توجه قرار دادهاند.منابع تاریخنگاری دورهی صفویه نیز به دور از این سنت تاریخی نبودهاند.این نوشتار از دو منظر به ویژگیهای آمار ... بیشترمفهومشناسی تطبیقی «جاهلیت» در قرآن و متون تاریخی و ادبی
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 111-136
چکیده
واژهی «جهل» که اساس اصطلاح «جاهلیت» را تشکیل میدهد در نزد بیشتر واژهشناسان در مقابل «علم» و از منظر برخی از آنان در مقابل «حلم» قرار میگیرد، لکن در عرف آیات قرآن نقیض اصلی ... بیشتربررسی روش و بینش تاریخی عباسقلی آقا باکیخانوف(با تکیه بر کتاب گلستان ارم)
دوره 21، شماره 8 ، آذر 1390، صفحه 137-158