دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
تعداد مقالات: 12
تأثیر گفتمان ملیگرایی بر بازنمایی ایران باستان در تاریخنگاری جدید دورۀ قاجار (مطالعۀ موردی نامۀ خسروان جلالالدین میرزا قاجار)
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 9-31
چکیده
نخستین بازتابها از گفتمان ملیگرایی و تلاش برای صورتبندی تاریخی متناسب با آن، از اواسط سلسلۀ قاجار در ایران شکل گرفت. تجددخواهان این دوره، ایدئولوژی ملیگرایی را مهمترین نشانۀ قدرت دولتهای ... بیشتراخبارالطوال و برآمدن عباسیان: نمونهای از روایت مدنظر عباسیان
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 33-53
چکیده
شیوۀ به قدرت رسیدن عباسیان و تأثیری که این فرایند، بر منابع تاریخی گذاشته، مسئلۀ کلی این مقاله است. فرض اصلی مقالۀ حاضر این است که روایت اخبارالطوال رویکردی است آگاهانه با روایتی منسجم و هدفدار از برآمدن ... بیشترتاریخنگری اسماعیلیان؛ مؤلفههای فلسفۀ نظری تاریخ
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 55-75
چکیده
در این پژوهش تلاش میشود با بررسی جهانشناسی ارائهشده در الهیات فلسفی اسماعیلیان، ضمن تحقیق در دیدگاه متفکران اسماعیلیمذهب به تاریخ بشر، به سؤالات مطرحشده در حوزۀ فلسفۀ نظری تاریخ از نقطهنظر ... بیشترتحلیل روایات معجمالصحابه دربارۀ خلفای راشدین با الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 77-96
چکیده
ز منظر تاریخِ اکنون ، این پیش فرض که متون تاریخی را صرفا ذهنیت پدیدآورنده ی آنها سمت و سو می دهد ،ناپذیرفتنی است زیرا میان متن موجود و ساختارها و فرآیند های سیاسی و مذهبی رابطه ای وجود دارد . بنابراین هر ... بیشتریک رویداد، یک مورخ، سه روایت تحلیل انتقادی روایتهای کسروی از قیام شیخ محمد خیابانی
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 97-117
چکیده
قیامهای پسامشروطه موضوع خوبی برای اظهارنظرها و روایتهای متفاوت، متعارض و متقارب فعالان و ناظران سیاسی است. هریک از آنها از زاویۀ دید، ساخت ذهنی، ایدئولوژی، مصالح گروهی و ملی بدان نگریسته ... بیشترتاریخنویسی مکی: کنشگری سیاسی، قهرمانگرایی و نسبت آن با حرفۀ تاریخنویسی
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 119-136
چکیده
حسین مکی کنشگر فعال سیاسی است که با باور به نظریۀ قهرمان تاریخ نوشته است. پژوهش حاضر نسبت کنشگری سیاسی مکی با حرفۀ تاریخنویسی او را بررسی میکند و بر این فرضیه استوار است که باور به قهرمان و تغییر قهرمانان ... بیشتربررسی نحو روایی و مدل کنشگران در روایت اردشیر زاهدی از کودتای 28 مرداد 1332
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 137-157
چکیده
کودتای 28 مرداد 1332 یکی از مهمترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است که به رغم گذشت نزدیک به شش دهه از آن، هنوز محل بحث و نزاعهای مختلف است. همین اختلاف آرا و دیدگاه منجربه ارائۀ روایتهای گوناگون و متضادی ... بیشتررعایت استانداردهای نشر مؤسسۀ بینالمللی ایزو در نشریههای فارسی رشتۀ تاریخ
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 159-184
چکیده
مقالات فارسی منتشرشده در حوزههای علوم مختلف و انتشار آن بهصورت چاپی و الکترونیک، از قواعد و قوانین خاصی پیروی میکند. قواعد حاکم بر نگارش و نشر مقاله در مجلات علمی ایران درحالیکه از تشابهات ساختاری ... بیشترتحلیل مقایسهای مولفههای تاریخنگاری در تاریخ دیاربکریه و عالمآرای امینی با تکیه مسئله تقدیرگرایی
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 185-210
چکیده
فهم وقایع تاریخی بدون شناخت اندیشهای که در پس رویدادها نهفته است، امکانپذیر نیست. این نوع نگرش منوط به فهم دانش و بینش مورخ است و شناخت واقعۀ تاریخی بدون شناخت نظرگاه مورخ، غیرممکن است. تاریخنگری ... بیشترممیزات و نوآوریهای تاریخنویسی عبدالحسین خاتونآبادی در عرصۀ تاریخنگاری ایران صفوی
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 211-233
چکیده
عبدالحسین خاتونآبادی نویسندۀ وقایعالسنین و الاعوام در تاریخنگاری خود روش یا روشهایی را به کار برده است که با شیوۀ دیگر همتایان تاریخنگار خود تا اندازهای دیگرگونه است. او از یکسو در گزینش ... بیشترمسئلۀ عاملیت سیاسی فرودستان در تاریخ فرهنگی؛ یک مطالعۀ مقایسهای
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 235-254
چکیده
در تاریخ فرهنگی کلاسیک، نخبگان، کارگزارانِ فرهنگ و سیاست محسوب میشدند؛ ازاینرو در این نوع تاریخنگاری، جریانهای فرهنگیسیاسی برآمده از مردمان عادی را مستقل از فرهنگ تولیدیِ نخبگان نمیدانستند. ... بیشتربازآفرینی خویشتن: مواجههای فلسفی با تاریخنگاری هویت فرهنگی
دوره 29، شماره 23 ، تیر 1398، صفحه 255-274